Κυριακή
της Ορθοδοξίας. Τι εορτάζουμε
Tην
περασμένη Κυριακή, 5 Μαρτίου, Α’ Κυριακή των Νηστειών,
εορτάστηκε παν ορθοδόξως η αναστήλωση των Ιερών Εικόνων,
η οποία καθιερώθηκε το 843 από την Αυτοκράτειρα Θεοδώρα, τον υιό αυτής Μιχαήλ
τον Γ’ και τον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Μεθόδιο τον Ομολογητή.
Την Κυριακή της Ορθοδοξίας εορτάζουμε την ανάμνηση του
κορυφαίου γεγονότος της εκκλησιαστικής μας ιστορίας, της αναστηλώσεως των ιερών
εικόνων, το οποίο επισυνέβη το 843 μ.Χ. στο Βυζάντιο, χάρις στην αποφασιστική
συμβολή της βασιλίσσης και μετέπειτα αγίας Θεοδώρας, συζύγου του
αυτοκράτορα Θεοφίλου (840 – 843 μ.Χ.).
Αναφερόμαστε στη μεγάλη εικονομαχική έριδα, η οποία
συντάραξε κυριολεκτικά την Εκκλησία μας για περισσότερα από εκατό χρόνια.
Το 726 μ.Χ. ο αυτοκράτωρ Λέων ο Γ’ ο Ίσαυρος (717 –
741 μ.Χ.) αποφάσισε να επιφέρει στο κράτος ριζικές μεταρρυθμίσεις. Μια από
αυτές ήταν η απαγόρευση προσκύνησης των ιερών εικόνων, επειδή, παίρνοντας
αφορμή από ορισμένα ακραία φαινόμενα εικονολατρίας, πίστευε πως η χριστιανική
πίστη παρέκκλινε στην ειδωλολατρία.
Στην ουσία όμως εξέφραζε δικές του ανεικονικές
απόψεις, οι οποίες ήταν βαθύτατα επηρεασμένες από την ανεικονική ιουδαϊκή και
ισλαμική πίστη. Η αναταραχή ήταν αφάνταστη. Η αυτοκρατορία χωρίστηκε
σε δύο φοβερά αντιμαχόμενες ομάδες, τους εικονομάχους και τους εικονολάτρες. Οι
διώξεις φοβερές. Μεγάλες πατερικές μορφές ανάλαβαν να υπερασπίσουν την ορθόδοξη
πίστη. Στα 787 μ.Χ. συγκλήθηκε η Ζ’ Οικουμενική Σύνοδος, η οποία
διατύπωσε με ακρίβεια την οφειλόμενη τιμή στις ιερές εικόνες. Σε αυτή επίσης
διευκρινίστηκαν και άλλα δυσνόητα σημεία της χριστιανικής πίστεως, έτσι ώστε να
έχουμε πλήρη αποκρυστάλλωση του ορθοδόξου δόγματος και να ομιλούμε για θρίαμβο
της Ορθοδοξίας μας.
Ας διαβάσουμε ένα μικρό απόσπασμα από ομιλία του Αγίου Λουκά Αρχιεπισκόπου Κριμαίας
– (Λόγοι και Ομιλίες τόμος Α’) σχετικά με την Ζ’ Οικουμενική Σύνοδο:
(…)Πάνω από χίλια χρόνια πέρασαν από τότε που έγινε η
Ζ’ Οικουμενική Σύνοδος και δεν έχουν ξαναγίνει Οικουμενικές Σύνοδοι.* Γιατί; Οι
λόγοι είναι πολιτικοί. Δεν υπήρχε δυνατότητα να συγκληθούν. Αλλά να μην
λυπόμαστε που δεν έγιναν άλλες και δεν γίνονται σήμερα οι Οικουμενικές Σύνοδοι.
Αυτές οι επτά που έχουμε, τακτοποίησαν όλα τα ζητήματα και έλυσαν όλα τα
προβλήματα που είχε η Εκκλησία με τις αιρέσεις και στερέωσαν την ορθόδοξη
πίστη.
Θα πείτε πως σήμερα έχουμε πολλές καινούριες αιρέσεις
και σχίσματα. Ναι, έχετε δίκαιο. Αλλά πρέπει να ξέρουμε πως οι καινούριες αυτές
αιρέσεις δεν λένε τίποτε καινούριο αλλά επαναλαμβάνουν αυτά που ήδη έχουν πει
οι παλαιοί αιρετικοί. Και όλες αυτές οι αιρέσεις αναθεματίστηκαν από την Ζ’
Οικουμενική Σύνοδο. Γι’ αυτό μας αρκούν οι αποφάσεις των επτά Οικουμενικών
Συνόδων και ιδιαίτερα της Εβδόμης. Γι’ αυτό και χαιρόμαστε και πανηγυρίζουμε
σήμερα το θρίαμβο της Ορθοδοξίας τη οποία εξέφρασε και στερέωσε η Ζ’
Οικουμενική Σύνοδος (…)
Η εικόνα στην Ορθοδοξία μας δεν αποτελεί αντικείμενο
λατρείας, αλλά λειτουργεί αποκλειστικά ως μέσον τιμής του εικονιζόμενου
προσώπου. Ακόμα και ο Χριστός μπορεί να εικονισθεί, διότι έγινε άνθρωπος. Μάλιστα
όποιος αρνείται τον εικονισμό του Χριστού αρνείται ουσιαστικά την ανθρώπινη
φύση Του! Οι μεγάλοι Πατέρες και διδάσκαλοι της Εκκλησίας μας, που
αναδείχθηκαν μέσα από τη λαίλαπα της εικονομαχίας, διατύπωσαν το ορθόδοξο
δόγμα με προσοχή και ευλάβεια.
Η προσκύνηση της ιερής εικόνας του Χριστού και των
άλλων ιερών προσώπων του Χριστιανισμού δεν είναι ειδωλολατρία, όπως
κατηγορούνταν από τους εικονομάχους, διότι η τιμή δεν απευθύνεται στην ύλη,
αλλά στο εικονιζόμενο πρόσωπο, καθότι «η της εικόνος τιμή επί το πρωτότυπον
διαβαίνει» (Μ.Βασίλειος P . G . 32,149) και «Προσκυνούμεν δε ταις εικόσιν ου τη
ύλη προσφέροντες την προσκύνησιν, αλλά δι΄αυτών τοις εν αυταίς εικονιζομένοις»
(Ι. Δαμασκ. P . G .94 1356). Η ευλογία και η χάρη που λαμβάνει ο πιστός από την
προσκύνηση των ιερών εικόνων δίνεται από το ζωντανό ιερό πρόσωπο και όχι από
την ύλη της εικόνας.
Η εικόνα έχει τεράστια ποιμαντική χρησιμότητα. Μια
εικόνα, σύμφωνα με γλωσσική έκφραση, αξίζει περισσότερο από χίλιες λέξεις. Αυτό
σημαίνει ότι μέσω της εκκλησιαστικής εικονογραφίας οι πιστοί βοηθιούνται να
αναχθούν στις υψηλές πνευματικές θεωρίες και στο θείον.
Βεβαίως η ηρεμία δεν αποκαταστάθηκε, διότι
εξακολουθούσαν να βασιλεύουν εικονομάχοι αυτοκράτορες. Στα 843 η ευσεβής
αυτοκράτειρα Θεοδώρα, επίτροπος του ανήλικου γιου της Μιχαήλ του Γ΄, έθεσε
τέρμα στην εικονομαχική έριδα και συνετέλεσε στο θρίαμβο της Ορθοδοξίας.
Οι Πατέρες όρισαν να εορτάζεται ο θρίαμβος του
ορθοδόξου δόγματος την πρώτη Κυριακή των Νηστειών για να δείξει στους πιστούς
πως ο πνευματικός μας αγώνας θα πρέπει να συνδυάζεται με την ορθή πίστη για να
είναι πραγματικά αποτελεσματικός. Νηστεία και ασκητική ζωή έχουν και άλλες
αιρέσεις ή θρησκείες, και μάλιστα με πολύ αυστηρότερους κανόνες άσκησης. Όμως
αυτό δε σημαίνει ότι μπορούν αυτοί οι άνθρωποι να σωθούν και να ενωθούν με το
Θεό. Η σωτηρία είναι συνώνυμη με την αλήθεια, αντίθετα η πλάνη και το ψεύδος
οδηγούν σε αδιέξοδα και εν τέλει στην απώλεια.
Σήμερα δυστυχώς ζούμε σε μια ιδιαίτερη εποχή, όπου οι
προκλήσεις της παγκοσμιοποίησης, της πολυπολιτισμικότητας και της αθεΐας σημαδεύουν την καθημερινότητά μας.
Τα πάντα κινούνται γύρω από τον πλούτο η ειδωλοποίηση
του οποίου κυριαρχεί στις ψυχές των περισσοτέρων ανθρώπων, τις οποίες απειλεί να παραλύσει πνευματικά, να τον απομακρύνει από
τον χώρο της εκκλησίας και την Ορθόδοξη πίστη.
Νέα Ευαγγέλια εμφανίζονται κυρίως τις ημέρες της
Τεσσαρακοστής, ψεύδη ενσπείροντας τα τεχνηέντως, τα παρουσιάζουν ως αλήθειες, προσπαθώντας να
αλλοιώσουν και να κλονίσουν την πίστη των ανθρώπων, βάζοντας έτσι την Εκκλησία
στο περιθώριο.
Η αλήθεια όμως δυστυχώς σιωπά, γιατί δεν υπάρχουν πρόθυμοι να την
υπερασπιστούν ή αδιαφορούν, αφού η αδιαφορία είναι το σύνδρομο της εποχής μας.
Αγαπητοί αναγνώστες, η ευθύνη της μαρτυρίας της πίστεως είναι
σήμερα τόσο επίκαιρη όσο ποτέ.
ΚΑΛΗ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ
Γράφει
Ο Ευάγγελος Μαυρογόνατος
Blogger Comment
Facebook Comment